Best News Agencies

Best News Agencies

In Spain

Europa Press

The leading private News Agency in Spain. This is how they call themselves in social networks, it is the most active of all Spanish News Agencies. It was founded in 1953 by journalist and writer Torcuato Luca de Tena as Agencia Europa.

Its first aim: producing and distributing synopses of theatre and film hits of the era, accompanied by pictures. Keeping with the Europeanism calling, in 1958, it finally changed its name to Europa Press. Even after suffering the harassment of the Ministry of Information and Tourism of the Franco Era in the 60s, it kept on until present time. The government wanted them to join the official EFE, but they kept their independence and in 1966 it began his News services. In those times it had to compete against  EFE, Logos (of the Catholic Church, now defunct) or Pyresa (part of the regime ). Among others scoops and achievements, the were the first to report internationally, the death of General and Dictator, Francisco Franco.

EFE

EFE Agency, the first News Agency in Spanish, and the fourth in the world This is how they show themselves in the Media. The government Agency per excellence, it began its first steps close to the end of the Spanish Civil War, in 1939. The then Minister Of Interior, Ramón Serrano Suñer, encouraged the creation of an agency in which José Antonio Jiménez Arnau, Manuel Aznar Zubigaray and Vicente Gallego, all famous casters, participated.

After shaking off the load of being the regime agency, now informs of news at national and international level. As a curio, there’s a controversy with the origin of the name: Some say if comes from the 3 previous agencies that existed before them: Fabra, Febus y Faro. They all begin with the letter “efe” (letter “F” in Spanish). Others say that is because the mentioned letter is the initial of the Falange (a very supportive social and political movement of the regime) and Fe (Faith) their spearhead Newspaper.

Atlas

The smallest but the most thriving in Spain. Born in 1998 as part of the Mediaset España Comunicación group, it has many resources at a national level, in terms of means and headquarters, but still seems to be below Europa Press, at least in the social network world. The fact that it was born in the digital era gives them the upper hand when confronting future challenges. It mainly takes care of producing news for Telecinco TV channel and since 2011 Cuatro Channel.

International

Reuters

The most important at a global level. Although founded in 1851 by a German, Julius Reuter, it is a private British News Agency. Originally, they only focused their activities in economical matters, but soon they changed to general information. They have HQs in almost all relevant countries and regions in the world.

Oddly enough, most of their income comes from providing information to the financial markets. Only 10% is from their work as News Agency. From 2008 its name is Thomson Reuters as it was bought by The Thomson Corporation.

Associated Press (AP)

One of the oldest News Agency in the world, it’s by now, the US agency by default. They work as a cooperative business with an information distribution system to more than 1.000 million people. Founded in 1846, it consists of a network of newspapers and radio and television channels that also provide with news. After the collapse United Press International (UPI), in 1993 as a major competitor, this left AP as the only News service with Headquarters in the US.  By 2007, the news gathered by AP were published and re-published by more than 1.700 newspapers and 5000 TV and radio channels. They also have in their image banks more than 10 million of pictures.

Agence France-Presse (AFP)

AFP is the oldest (1835) News Agency in the world and one of the biggest along Reuters, Associated Press and EFE. It was founded by a translator and publicist from Paris called Charles-Louis Havas, as Agence Havas. In fact, two of its employees, Paul Reuter and Bernhard Wolff built rival agencies in London (Reuters) and Berlín (the now defunct Wolffs Telegraphisches Bureau)

In order to reduce expenses, the heirs of Havas, signed agreements with Reuter and Wolff, giving each of them an exclusive area in different parts of Europe. This lasted until the German invasion in 1940. At that moment, the Nazis took over and it was renamed Agence Française d’Information (French Information Agency), although the advertising company kept the Havas name.

In August 1944, journalists belonging to the resistance retook its offices and published the first report of the liberated city under the name Agence France-Presse. Established as a state-owned agency it was the first to report Stalin’s death in 1953. In 1957, the French parliament declared its independence from the Government

Russian Telegraphic News Agency (ITAR-TASS )

ITAR-TASS is the heir of the networks and services of the soviet TASS. It was created in 1992, after the dissolution of the USSR, renamed as TASS.

Its roots lay in the News Agency of the USSR. The name from the fact that in those days, telegraph was used. Created in 1925 from the remains of the old ROSTA Agency, in 1971 it was linked to the central Government.

In September 2014, the agency reverted to its original name, known around the world, “Russian News Agency TASS”. According  to its web, they produce a daily 700 pages dose of news. Also, they have 74 delegation in Russia alone. As for the rest of the world, 65 headquarters in 62 countries.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *